Fyllekörning med ångslup

På söndagseftermiddagen den 4 december 1892 rände ångslupen Emma in i Lindholmens ångbåtsbrygga. Maskinisten hade inte åtlytt befälhavarens kommando från bryggan att slå back. Anledningen var att maskinisten hindrades av en inkräktare, den berusade 13-åringen Niklas Andersson från Lindholmen, och dennes tre kamrater.

Pojkarna hade gått ombord på ångslupen från Sänkverkskajen, som låg där dagens Danmarksterminal i Masthuggets hamn ligger. De fyra onyktra ungdomarna hade omgående gått ner i maskinrummet och börjat bråka med Hilmer Olsson, ångslupens maskinist, och puttat bort honom från maskinens reglage.

Hilmer försökte få tillbaka sin maskin, men blev hindrad av grabbgänget. Inlednings skötte dock Niklas sysslan med bravur men när Emma närmade sig Lindholmsbryggan slutade Niklas att lyda befälhavaren, som upprepade gånger gav order om att slå back. Ångslupen rände in i bryggan, lyckligtvis med låg fart. Inga människor kom till skada och skadorna blev måttliga på båt och brygga.

Under rättegången förklarade Niklas att han varit så överlastad av starka drycker att han inte mindes vad som hade hänt, och kunde därför varken erkänna eller neka till anklagelserna. Ett vittne menade dock att Niklas varit berusad, men inte överlastad. Domstolen ansåg det ställt bortom rimligt tvivel att Andersson med våld förhindrat Hilmer Olsson att utföra befälhavarens befallningar och dömde honom till 200 kr i böter. Detta motsvarar cirka 13 300 kr i 2020 års penningvärde.

Källor: Tore Samuelsson, Brottsplats Göteborg : kriminalhistorier från sent 1800-tal (Göteborg: A-Script, 2015), s. 177-178.
Edvinsson, Rodney, och Söderberg, Johan, 2011, A Consumer Price Index for Sweden 1290-2008, Review of Income and Wealth, vol. 57 (2), sid. 270-292.

Kommande event

janne.palmen Skriven av:

Bli först att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *